dot Home - start
dot Historie
dot Emmen centrum
dot Wijken buurten straten
dot Buitendorpen
dot Cultuur

dot Gemeente archief
dot Verenigingen
dot Wie helpt?

dot English Deutsch Franšais Espa˝ol dot
De historie van Emmen in woord en beeld

 

 

Logo Historisch Emmen

Historisch Emmen toevoegen aan uw favorieten

blauwe lijn
dot Laatst gewijzigd dot Gastenboek dot Over deze site dot Sitemap dot E-mail dot

Klazienaveen: Omhoog


Ontstaan: Omhoog

Foto Historisch Emmen veenhut te Klazienaveen
Veenhut te Klazienaveen.

Klazienaveen is, net als vele andere dorpen in Zuidoost Drenthe, een veendorp, welke pas in de laatste 100 jaar is ontstaan door de verveningactiviteiten. In 1858 had de Drentsche Veen- en Midden Kanaalmaatschappij het gebied met de naam Kleine Blok (waar nu Oranjedorp ligt) en Grote Blok (waar nu Klazienaveen Noord ligt) aangekocht. Als het Oranjekanaal gegraven was zoals gepland, was Klazienaveen nooit ontstaan.

De oorspronkelijke naam van een deel van het veengebied was Barger Oosterveen. Dit was het gebied "tussen de bruggen" oftewel tussen de Dordsebrug en de Trambrug. Hier vestigde zich voornamelijk de middenstand. Veel bewoners uit deze omgeving kwamen oorspronkelijk uit de omgeving van Hoogeveen. Het andere Klazienaveen was Klazienaveen Noord, waar de vervening al op gang was gekomen en de oorsprong is van het ontstaan van het huidige Klazienaveen.

In Klazienaveen Noord ontstonden al snel na het begin van de vervening kleine fabriekjes. De Purit, de turfstrooiselfabriek Maatschappij Klazienaveen van W.A.Scholten en een ammoniak fabriek die waar wel gewerkt is maar nooit geproduceerd. Zoals in vele veengemeenschappen was de kerk ook snel aanwezig. Het was een afsplitsing van de parochie van Erica. Een Evangelisatiecommissie benoemde in 1904 Willem de Weerd als voorganger die op 3 april van dat jaar zijn eerste preek hield, in een houten kerkje, bekend onder de naam "het lokaal". De Weerd preekte "hard" maar mooi. Hij probeerde vooral het drankmisbruik in het veen te beteugelen.

Klazienaveen heeft lange tijd vrij ge´soleerd gelegen. De tram, die op Erica reed was een verbetering. Later kwam er ook een verbinding met Ter Apel. De trambrug dankt zijn/haar naam aan dit vervoermiddel.

Een dokterswoning, een hotel, een schooltje, en een kerk, maar er was ook een echtpaar die op een prachtige strategische plaats hun eerste stek bouwde. Dat was aan de kruising van de Brugstraat en het Echtenskanaal. Het Echtenskanaal dankt zijn naam weer aan Van Echten, de man die voor de daadwerkelijke ontsluiting van het veengebied zorgde door het graven van de wijken. De heer Echten stond dichterbij de bevolking dan de heer Scholten die veelal op kantoor in Groningen verbleef.

Aan het Scholtenskanaal zijn door de heer W.A.Scholten huizen voor het personeel gebouwd. Er waren drie typen, voor bazen, vakmensen en arbeiders. Een stenen huis was in die tijd een enorme luxe, en staat in schil contrast met de armoedige veenhuisjes en krotten. In de gevels van veel van die woningen was een soort ster te zien die gevormd blijkt te zijn door de letters W.A.S.

Op 14 januari 1890 lag het eerste schip klaar om te worden geladen met de turf van het Klazienaveen, zoals het veengebied gedoopt was. Later zou deze naam bij Koninklijk Besluit worden vastgelegd. De naam was ontleend aan Klaziena, de vrouw van W.A.Scholtens. Schipper van dit schip was J.Hazewinkel, die oorspronkelijk op een zeeklipper (een viermaster) voer.


Boeken: Omhoog

De volgende boeken zijn bij Historisch Emmen bekend:
  • "Klazienaveen 100 jaar" door ds.K.van den Enk

Aanvullingen? Geef ze door:


Bronvermelding: Omhoog

  • "Klazienaveen 100 jaar" door ds.K.van den Enk

 

Wie helpt? Omhoog

Klik hier om een e-mail aan Historisch Emmen te versturen Historisch Emmen zoekt altijd naar informatie.
Foto's, kranten, artikelen, advertenties, knipsels, stambomen, genealogie, alles is welkom.
Na digitalisering ontvangt u alles retour.
Help mee Historisch Emmen beter en vollediger te maken.