Advertentie Beugeling in 1932.
Foto: S. Hoek-Beugeling.
Luchtfoto van de garageboxen van Beugeling.
Foto: P. Meilink.
Links: kenteken onbekend.
Midden: auto met kenteken D2054.
Rechts: auto met kenteken D3185.
Foto: S. Hoek-Beugeling.
Foto genomen voor de garageboxen van Beugeling.
Foto: R. de Nijs-Ziengs.
De beschreven ziekenwagen had
het kenteken HZ 93396.
Links de heer N. Heukels.
Foto: S. Hoek-Beugeling.
Foto: S. Hoek-Beugeling.
|
van |
tot |
Bewoner, eigenaar, onderneming |
adres |
Minister Kanstraat 5 is op 1 december 1958 gewijzigd in Minister Kanstraat 17. |
- |
24-11-1981 |
Autogarage (Beugeling) |
Minister Kanstraat 17 |
24-11-1981 |
- |
Winkel Albrecht |
Minister Kanstraat 17 |
Bron: Archief Gemeente Emmen. |
Omstreeks 1929 werden aan de J.B. Kanstraat, tussen huisnummer 15 en de woning op de hoek van de J.B.Kanstraat en de Nassaulaan, tien garageboxen gebouwd in opdracht van Jan Hilbrand Beugeling.
De tien garageboxen waren bedoeld om acht personenauto's en twee autobussen te stallen. De middelste twee garageboxen werden verhoogd om de inmiddels aangeschafte bussen onderdak te kunnen bieden.
De Emmer Courant van mei 1930: "De heer J.H.Beugeling heeft opdracht gegeven tot den bouw van een nieuwe autobus, welke naar de laatste eischen des tijds wordt ingericht en eerstdaags gereed komt.
Daar dit de eerste bus is, welke vanuit Emmen voor tochten naar buiten gehuurd kan worden, twijfelen wij er niet aan of de ondernemer, bij wien nu reeds bepaalde dagen besproken kunnen worden,
zal succes hebben met het nieuwe vervoermiddel, waaraan reeds lang behoefte bestond."
De Emmer Courant van mei 1932: "Het reisseizoen is weer aangebroken en de autobussen met plezierreizigers zijn alweer op de wegen verschenen.
Men zegt, dat hun getal dit jaar niet zoo groot zal worden wegens de crisis en mogelijk is het waar. De reislust is er echter zoo maar niet uit. Ook de heer J.H.Beugeling denkt er zoo over en hij heeft
er den moed aan ontleend om een nieuwen reiswagen aan te schaffen. Deze bus, op Chevrolet chassis, is keurig ingericht: 20 gemakkelijke plaatsen, ruime bagagenetten, prettige bekleeding, zijn de voornaamste gerieflijkheden,
maar daartoe behoort ook dat de kap van de bus in elkaar geschoven kan worden, hetgeen van den wagen een open touringcar maakt."
Tijdens de oorlogsjaren, lees 1943, nam Hendrik [Henk] Beugeling het bedrijf van zijn vader Jan Hilbrand over. Henk Beugeling begon ook met ziekenvervoer.
Voor de garageboxen staat de eerste naoorlogse ziekenwagen van Emmen, een Amerikaanse Packard die was voorzien van een Riemvis-brancarddrager "hangend in veren".
Noot: Na de Tweede Wereldoorlog werden in ziekenwagens verende Riemvis-brancarddragers toegepast. Deze brancarddragers waren herkenbaar aan de karakteristieke ronde veren
op de vier hoeken van de drager. Ze werden toegepast tot ver in de jaren zeventig. Deze drager verdrong de hydraulisch afgeveerde drager van voor de oorlog die bij koud weer niet goed functioneerde omdat de olie dan te dik was.
Ook lekte hij regelmatig olie, waardoor de patiëntenruimte besmeurd raakte.
Bron: website geschiedenis umcgambulancezorg.
In 1952 werden de autoboxen bouwkundig bij het garagebedrijf, waarvan de ingang aan de Hoofdstraat lag, aangetrokken.
Ver na de Tweede Wereldoorlog werd het perceel waarop de autoboxen stonden gebruikt als parkeerterrein voor de tweedehands auto's van het garagebedrijf.
De garageboxen van het autobedrijf Beugeling werden in de jaren '80 opgenomen bij de verbouwing van de Duitse winkelketen ALBRECHT.
Het parkeerterrein van Beugeling ging toen dienst doen als parkeerterrein voor de klanten van Albrecht.
Zie ook: "100 jaar Emmen, veranderingen in bebouwing" deel 1
Door Sis Hoek Beugeling, J.Withaar, Gerrie van der Veen
Noordboek 2004, ISBN 90.330.1275.8
|